מה זה תכנית מחיר למשתכן? מה הם היתרונות והחסרונות הבולטים בתוכנית?

רקע

מחיר למשתכן היה תוכנית שיזמה ממשלת ישראל באמצעות משרד האוצר, משרד השיכון והבינוי ורשות מקרקעי ישראל כחלק מהצעדים שנועדו להוריד את מחירי הדיור וכן לאפשר לזוגות צעירים לרכוש דירה חדשה במחיר מוזל.

עיקר התכנית מבוסס על כך שהקבלנים שניגשו למכרזים קיבלו מהמדינה הנחה של כ80% מעלות הקרקע כך אפשר לגלגל את ההנחה לרוכשים.

התכנית עובדת בשיטה של הגרלה כאשר בכל פרויקט מוגדרות כמות הדירות שמופנות לטובת התכנית. על מנת להשתתף בהגרלה יש לעמוד במספר קריטריונים אותם ניתן לראות באתר של התכנית וגם כאן. במידה והינכם עומדים בקריטריונים עליכם להירשם להגרלה באזור שמעניין אתכם.

ההגרלה הינה בעצם על התור לבחירת דירה. ככל שהמספר שלכם בהגרלה יהיה נמוך יותר כך זה אומר שתהיה לכם זכות מוקדמת יותר לבחור דירה מתוך הדירות המוצעות בפרוייטק ולהגדיל את הסיכויי שלכם לרכוש דירה בתקציב שלכם.

שלבים

לאחר עריכת ההגרלה וקבלת הודעה על הזכיה והמיקום שלכם עליכם להמתין ליצירת קשר מהקבלן. הקבלן יוצר קשר עם הזוכים ומזמין אותם לכנס רק לאחר קבלת החלטת הוועדה המקומית ורק לאחר אישור המסמכים שלו על ידי חברת הבקרה שפועלת מטעם משרד הבינוי והשיכון מה שיוצר מצב שלעיתים זוגות רבים זכו אך במשך זמן ארוך (לעיתים שנתיים ויותר) אף אחד לא יוצר קשר. בחירת הדירות צפויה להתקיים כחודש לאחר קבלת היתר בתנאים מהוועדה המקומית, ואז תזומנו לבחור דירה.

כאן נוצר מצב אבסודרד- מצד אחר זוגות רבים זוכים בהגרלות אך מחכים לאורך חודשים ארוכים, בנתיים מחיר הדירה הסופי צמודד למדד תשומות הבניה. תאריך המדד הוא לרב התאריך שבו הקבלן זכה במכרז הקרקע. לדוגמה- פרוייקט באשקלון שההגרלה התקיימה ב23/9/19 תאריך המדד הוא 1/4/2016- כלומר הזוכים נאלצים לשלם מעל מחיר הדירה תוספת של מדד תשומות בניה של 3.5 שנים+הזמן עד למסירת הדירה. דבר זה עלול להסתכם בעשרות אלפי שקלים.

 

יתרונות 

יתרון בולט לתכנית מחיר למשתכן הוא שהוא מאפשר לזכאים לרכוש דירה חדשה מקבלן על פי מפרט מסויים אותו קבעה הממשלה (לא ניתן לעשות שינויים עד לקבלת החזקה). בנוסף דרישת ההון העצמי לרכישה עומד על 100000 ש"ח או 10% משווי הדירה (הגבוה מבין השניים) לעומת רכישת דירה בשוק החופשי בו על הרוכשים להמציא הון עצמי של 25% משווי הנכס.

לדוגמה דירה בשווי מליון ש"ח במסגרת מחיר למשתכן- הון עצמי נדרש 100,000 ש"ח והיתר ניתן לממן באמצעות משכנתה.

לעומת זאת בעת קניית דירה בשוק החופשי בשווי מליון ש"ח ההון העצמי הנדרש הוא 250,000 ש"ח.

האם ניתן להכתיר את התכנית כמוצלחת? תלוי את מי שואלים. מצד אחד היא לא הצליחה להוריד את מחירי הדירות כפי שהשר לשעבר משה כחלון קיווה וציפה, מצד שני אפשרה להמון זוגות לממש את הזכיה ולרכוש דירה במחיר מופחת.

את התוצאות האמיתיות של התכנית נוכל לבחון רק בעוד כמה שנים לאחר שרב הדירות יימסרו.

זכיתם במחיר למשכתן ואתם לא בטוחים מה לעשות?

צרו איתי קשר על  מנת לבדוק מה התכנית המתאימה ביותר עבורכם, מה שווי הנכס שאתם יכולים לרכוש בהתאם להכנסות שלכם וליכולת המימון שלכם

לשיחת ייעוץ ראשונית למשכנתה הטובה ביותר חייג עכשיו:

054-4455700

*שיחת ייעוץ ראשונית ללא התחייבות וללא עלות!

 

0תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.