בעוד שרכישת הדירה הראשונה בעבור זוגות צעירים רבים מתבצעת תחת פשרות ואילוצים רבים, ותוך התאמה לצורך הנוכחי, שיפור דיור בשלב מתקדם יותר בחיים הוא תהליך אשר מקרב יותר ויותר את המשפחות אל בית החלומות.

לאחר מספר שנים לא מבוטל של תשלום משכנתא ונכס קיים שמהווה הון עצמי משמעותי, ובמקרים רבים גם לאחר התפתחות מקצועית ושדרוג בתנאי השכר, ניתן לעשות מספר צעדים נוספים ולשדרג את תצורת המגורים.

השדרוג הנפוץ והמבוקש ביותר הוא שדרוג בגודל הדירה ובכמות חדרי השינה, כאשר לאלה מתווספים אלמנטים חשובים נוספים דוגמת אזור מגורים, גינה, יחידת עבודה ואחרים.

מספר טיפים ונקודות למחשבה בדרך להחלפת הדירה:

תזמון

שיפור דיור מצריך התנהלות בשתי עסקאות בעלות ערך כלכלי גבוה: מכירת הדירה הקיימת ורכישת נכס חדש. מהו התזמון המתאים לביצוע כל אחת מן הפעולות?

כאשר שוק הנדל"ן נמצא בהאצה, משמעות הדבר היא ביקוש רב ועליית מחירים הדרגתית אך קבועה. במקרה כזה מומלץ לבצע ראשית את הרכישה- ההתחייבות החוזית לנכס החדש, ואילו את מכירת הנכס הקיים לדחות למועד קרוב ככל הניתן למעבר בפועל. במידה ורוכשים בית מקבלן מדובר במקרים רבים בתקופות ארוכות (בין שנתיים לשלוש שנים) עד לכניסה בפועל, מה שמותיר זמן רב לעקוב אחר מצב השוק, לעליית מחיר הנכס הקיים ולצמצום הפערים בין הנכסים.

במקרה בו השוק נמצא בהאטה/קיפאון יש לנהוג בדיוק הפוך. למכור את הנכס הקיים במחיר הגבוה ביותר שניתן על פי תנאי השוק, ולהמתין לשיא הצניחה על מנת לרכוש נכס חדש במחיר נמוך.

חשוב לדעת: החוק מאפשר תקופה בת 18 חודשים בין מועד הקניה והמכירה- לקבלת פטור ממס שבח וממס מקרקעין.

מחיר למשתכן

תכנית מחיר למשתכן כוללת פרויקטים חדשים בבניה בכל רחבי הארץ, ומאפשרות רכישה של דירות במחירים נמוכים משמעותית ממחירי השוק. התכנית שמיועדת להגדלת היצע הדירות בשוק כללה מכירת קרקעות במחיר נמוך לקבלנים, מה שאפשר להם להציע דירות חדשות במחירים אטרקטיביים.

בעוד שבתחילת דרכה התכנית הייתה מיועדת לזוגות צעירים שטרם רכשו דירה ראשונה, בהמשך הורחבה גם לטובת משפרי דיור. הזכאות נקבעת באמצעות הגרלה.

בחיפוש אחר דירה חדשה מומלץ לבחון את הפרויקטים המקומיים, ובמידה וקיים פרויקט מתאים תחת מחיר למשתכן- לנסות ולהשתלב בהגרלה, מה שיביא למחיר רכישה נמוך יותר, תנאי תשלום משופרים ואפשרות רכישה גם באמצעות הון עצמי נמוך יחסית.

משכנתא

תכנון נכון של מסלולי המשכנתא והתאמתם, לצד ניהול משא ומתן על הריביות והתנאים, הם בעלי השפעה מכרעת על העלויות הסופיות, וכנגזרת על אורח החיים. לא די בהשוואת הריביות הניתנות על ידי הבנקים השונים ליצירת תמהיל אופטימלי, וחשוב להכיר את המסלולים הרבים, הסיכונים והמשמעויות, ולבנות תכנית משכנתא מותאמת להכנסות, לאירועים עתידיים וליכולת ההחזר.

מומלץ להיעזר באיש מקצוע מומחה בעל ידע ויצירתיות, אשר עלותו הנמוכה בטלה בששים אל מול ההוצאות הרבות ברכישת הבית, ובוודאי ביחס לחיסכון המשמעותי וארוך הטווח שמקצועיות כזאת תוכל לייצר עבורכם. מלבד ניסיון מקצועי וקשרים ענפים שיסייעו בניהול משא ומתן, ייעוץ מקצועי גם יסייע בחיזוי ההתנהלות העתידית של ההלוואה, רמת הסיכון שלה ויצירת בטחונות אפשריים.

ברכישת דירה חדשה, בשיפור דיור ובמחזור משכנתאות- מומלץ להסתייע באיש מקצוע מוביל בתחום, לשקט נפשי, לחיסכון ולביטחון.

 

0תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.